Alla inlägg under maj 2013

Av inger Nilsson - 23 maj 2013 17:01

När jag blev pensionär för sex år sedan har jag kunnat njuta riktigt av våren. Jag jobbade i skolan till jag var 73 år. Idag har jag jobbat i Sinnenas trädgård och suttit och njutit  av vad jag åstadkommit. Att sitta  och titta på alla blommor och träden omkring ger en härlig känsla och man mår bra av det. Du vet väl att man bara behöver titta på ett träd så mår du bättre. Efter en vinter med lunginflammation och bruten handled och den här veckan med besök hos ögonläkare och tandläkare behöver man naturens lekande krafter. Jag har sjösatt min båt och tog mig en roddtur med min ena dotter. Vi rodde över sjön där bävrarna har sitt bo. Vi fick inte syn på bävrarna då. Det är fantastiskt hur grova träd dom fäller. Om bävrarna tappar en tand så växer den ut igen. Så skulle vi människor också ha det  med våra tänder. Lommen hör jag på morgnar och kvällar nu när man har fönstret öppet. Jag älskar lommens läte. Det låter lite ödesmättat. Jag har hört lätet sen jag var barn. Lommen och igelkotten är forntida djur som finns kvar. Försök att njuta av denna vackra tid.

Av inger Nilsson - 16 maj 2013 16:46

Det blir inte så ofta man bloggar när trädgårdsarbetet är i full gång. Jag har varit på Plantagen och köpt en massa växter till min lilla nya trädgård "Sinnenas trädgård". Jag har planterat blommor i färgerna rött, blått, vitt och gult. Jag köpte Rosling, Lavendel, Stjärnflocka, Bräckor i olika färger, Stäppsalvia, Rosor, Pelargonior och Petunior och lite annat. Jag planterade blommorna efter färgerna. Det blev snyggt.Jag sätter ut olika saker bland blommorna. Det är många olika prydnader som kopparbunkar, glasföremål, keramik i olika färger , en kanin, en katt av sten, tre stora damejanger, en stol som jag har satt  blommor i, en stor gammal låda att sitta och njuta av allt. Som ni förstår är jag mycket intresserad av trädgårdsdesign. När jag växte upp ville jag bli bonde. Då hörde man bara talas om trädgårdsmästaryrket. Jag vet inte om trädgårdsdesign var uppfunnet. Synd att man är för gammal för att sadla om. Jag får jobba så mycket med trädgården som jag orkar och har ekonomi till. Men jättekul är det. Nu till en fråga. Har du en modell på Humlestör att tipsa mig om. Det vore kul om någon hörde av sig.

Av inger Nilsson - 3 maj 2013 20:18

Nu har mitt trädgårdsarbete tagit fart ordentligt. Jag gräver och planterar penseer. De är verkligen tåliga. Blommorna kan vara hårdfrusna men blir lika vackra när dom har tinat upp. I min lilla nya trädgård som jag kallar sinnenans trädgård funderar jag på att ha olika färger på blommor. I en korg har jag satt bara vita blommor idag. Det gäller att fundera ut hur trädgården ska se ut som jag vill ha den. I sinnenas trädgård ska det finnas något för alla sinnen, smak, lukt,färg, ljud och många saker att upptäcka. Jag har varit och bowlat med mina barn och barnbarn. Barnbarnen fick bowling och tacobuffe i julklapp. Det var tredje året vi bowlade tillsammans. Det är kul att alla kan träffas och att alla åldrar kan vara med. Mitt yngsta barnbarn är tio år och jag är sjuttionio år. Lika roligt hade vi allihopa. På morgnarna njuter jag av duvans och lommens läte.  Tranorna skriker högt flera gånger på dagarna. Nu väntar jag bara på att göken ska komma med sitt hoande. Då tycker jag att sommaren har börjat. NJUT AV DAGEN

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards