Alla inlägg under augusti 2013

Av inger Nilsson - 30 augusti 2013 12:29

Det har varit en härlig sommar med sol och bad. Jag tycker att den gått alldeles för fort. På sommarlovet var min tvillingsyster och jag på torpet vid sjön. Torpet köpte morfar och mormor 1939. Det ligger väldigt nära sjön . Vi har styckat av tomter så mina barn och syrrans barn har kunnat bygga hus där nu. Det är jättekul att ha sina barn nära. Nu tillbaka till sommarloven på 40-talet. Då fanns det små gårdar runt omkring så vi hade lekkamrater. Vi var mycket och lekte i granngården. Där fanns två flickor och en kille. Vi åkte med  hölassen och hoppade i höet. Där fanns också en grop med sand i. I den byggde vi sandslott och olika torn. Vi fick också pröva på att mjölka kor. Jag kom ihåg en dag flickornas mamma skulle kärna smör. Smörkärnan stod ute på gården. Då blev det något fel på den så smöret flög ut på väggen. Då fick vi vara med och hjälpa till att skrapa smöret från väggen. Vi fick alltid smaka på gott bröd och goda kakor. När mjölken separerades tyckte vi att det var kul att se när grädden skiljdes från mjölken. När grädden fick stå kallt blev den väldigt tjock. Så att få tjock grädde behövde man inte vispa den. Något som var jättegott var ingefärspäron och den tjocka grädden. Det fanns ju inga kylskåp på den tiden så mjölken och grädden fick förvaras i en jordkällare. Vi hängde också en mjölkflaska i brunnen. En jordkällare är en fantastisk bra sak att förvara olika matvaror och potatis m.m i. Där fryser det inte på vintern och där är bara några plusgrader på sommaren. Frukt och bär konserverade man. Vi plockade också mycket blåbär och lingon. I skogarna fanns det väldigt mycket gula kantareller. Vi plockade stora korgar fulla. Nu tillbaka till granngården. De hade en dräng som hette Jens. Vi tyckte han var jättekul som berättade en massa historier för oss. Vi satt i fotogenlampans ljus när han berättade spökhistorier. Vi fick ingen elektricitet här förrän 1977. Jag har bott permanent här på landet sedan 1976. Jag har arbetat på Frejaskolan i Gnesta tidigare som lågstadielärare. Jag har berättat om min lärartid i tidigare bloggar.Jag återkommer senare med fler sommarminnen. GLÄDS ÅT DET LILLA OCH VARDAGLIGA. Kram Inger

Av inger Nilsson - 26 augusti 2013 10:06

Det blommar för fullt i trädgården. Zinnian blommar fortfarande. Det är en blomma som är lätt att odla från frön. Det är hållbara blommor som blommar för fullt hela sommaren. Det är en tålig och vacker blomma som jag verkligen kan rekommendera. Jag har jobbat några dagar med Skuggträdgården grävt om och satt en del nya växter. Gallrar också digitalisplantor och sätter ut lite här och där. De är också väldigt vackra med olika färger med små svarta prickar inuti blomman. Jag fick en planta av min dotter som heter grekisk underblomma. Den har tvåfärgade blommor i olika röda färger. Den har en vedartad stam. Ett tips är att man kan spara roten precis som man gör med dahlior. Det blir intressant att se hur det går. Det har varit en underbar sommar med ett soligt och härligt väder. Den går bara för fort. Jag har badat mycket och gör det fortfarande. Det har varit många kalas med barn, barnbarn och vänner både hos mig på Täppan och uppe hos barnen vid sjön. Snart blir det kräftfiske och kalas. Jag har varit med barn och barnbarn på en Bellmansvandring i Gamla Stan. Den var trevlig och intressant. Han som guidade oss var mycket kunnig och spelade visor av Bellman och visade var de olika epistlarna kommit till. SOLIGA HÄLSNINGAR FRÅN INGER.

Av inger Nilsson - 8 augusti 2013 10:50

 

Av inger Nilsson - 3 augusti 2013 11:24

Steg upp tidigt och klippte gräset och fixade till mina blommor. Det var ett varmt och svettigt jobb. Jag har mycket att göra i min trädgård men det får vara till det blir ett svalare väder. Idag ska jag gå på kalas.Vi ska fira tre barnbarn. Festen hålls i den gamla ladan som håller på att renoveras till ett hus på 200 kvm. Det är min ena dotter och hennes man som jobbar utav bara den på semester och helger. Det blir ett av husen vid sjön. Mina barn har varsitt hus och min tvillingsyster har fyra flickor så det blir en hel del stugor vid torpet nära sjön. Min syster och jag är väldigt glada för att vi fick stycka av varsin tomt åt våra barn. Det var en hel del samtal med lantmätare och länstyrelsen däför att området ligger så nära sjön. Min son håller på att bygga sitt hus och min andra dotter har sitt hus klart. Jag bor kvar i mitt hus  med  stor trädgård och mycket blommor. Jag har bott permanent där sedan 1976, så jag har verkligen bott in mig där. Min sambo dog 2005 så det blev väldigt ensamt. Till glädje har jag mina barn och barnbarn. Vi ses ofta. Annars går jag och pratar med mina tre katter. Det är också en glädje när dom spinner och är keliga. Efter födelsedagsfesten blir det härliga dopp i den fina insjön med ett fint vatten som man kan dricka om man är törstig. Vår lilla sjö har förbindelse med Yngern som går till Nykvarn. Barnbarnen åker ring och vattenskidor. Det tycker dom är är jättekul. Det var ett tag sedan jag åkte vattenskidor. Badar gör jag varje dag. Vi har en stor fin brygga vid sjön. VAR LAT OCH HA DET SKÖNT I VÄRMEN. TÄNK INTE PÅ FLUGSKITEN I FÖNSTREN.  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards