Alla inlägg under november 2014

Av inger Nilsson - 22 november 2014 16:21

Idag är det grått och disigt. Jag har varit ute och krattat. Det är skönt att röra på sig. Jag fortsatte med en promenad till Sjöstugan och fortsatte utmed stranden till den nya bäverhyddan. Jag fick syn på bävrarna som simmade i sjön. De hade också fällt några träd. De är både skickliga simmare och trädfällare. De fäller ett träd på nolltid.

På hemvägen kom jag att tänka på en händelse som utspelade sig för 25 år sedan. Det var just den här tiden innan snön kom. I granngården Skiren bodde Kalle då. Vi var ofta hos Kalle. När vi kom dit så berättade han att han hade upptäckt något märkligt i en glänta nära honom. Kalle gick ofta med geväret på axeln och strövade i skogen. I gläntan fanns det en stor ring med  röd och vit färg runtomkring. I mitten var det ett avbränt område. Utanför ringen var det märken efter fyra larvfötter. Det här blev omtalat i Sörmlands nyheter. FOA, Försvarets Forskningsanstalt blev intresserade. De konstaterade att färgen runt ringen innehöll strontium som finns i raketbränsle. Det var rena folkvandringen till Skiren innan snön kom. Vi fick aldrig reda på vad som hade stått där. Det var i varje fall ingen skogsmaskin för det fanns inga spår till platsen. Natten då det här hände var det kallt och stjärnklart. Vi skojar och säger i natt kommer dom om det är en stjärnklar kväll i november. Jag har tänkt mycket på det där. Det hade varit kul att  veta vad som stått  där. VAR DET ETT UFO ELLER? Höstkramar från Bloggtanten 

Av inger Nilsson - 15 november 2014 11:14

Regnigt och grått men jobbar mycket i trädgården. Dessutom är det mycket ris att forsla bort efter trädfällningen . 

Jag gjorde ett besök till Operakällaren för  att dinera.

Här är Operakällarens Afton-Matsedel.

Först beställde jag en kall rätt Fågelpastej 0.60 kr

Sedan varmrätten: Jag slog på stort och tog en Chateaubriand  75 öre och gurka 25 öre

Till desert tog jag Päron-Compotte 50 öre.

En flaska vin till maten Saint Julien en helflaska 4.00 kr och till deserten Sherry en halvflaska 3.00 kr.

Där satt det damer med långa klänningar och plymer. Herrarna hade frack. Vid flygeln satt pianisten och spelade Chopin. Själv var jag klädd i en svart lång klänning med en rävboa om halsen. Skorna var svarta med en sleif. Jag fick sällskap av en herre som hade sin utkomst i bankväsendet. Själv satt jag i redaktionen för Dagens Nyheter. Jag tror att jag var ensam kvinna att ha ett sådant arbete. Vi samtalade och hade ett trevligt umgänge. Dessutom bjöd min bordskavaljer på ett glas Sherry. Jag hade ju intagit ganska mycket starkvaror så jag gick sjungande hem till min våning på Östermalm. Där satt min lilla pekingneser Julius och väntade på mig. Det var en briljant afton.

Det här hade ju varit kul att vara med om men Matsedeln var Operakällarens Lördagen den 1 Oktober 1881.

HA EN KUL HELG NI DÄRUTE KRAM från bloggtanten 80 år


  

Av inger Nilsson - 7 november 2014 16:09

Lövvreten inköptes 1939 av min mormor och morfar för

att ha till sommarställe.Nu bor min tvillingsyster där och jag bor på en utäga till gården. En utäga är en bit mark som hörde till Lövvreten. Det här  hände 1857. Detta är en skakande skildring om hur fattigt och eländigt det kunde vara. Johanna Pettersson var 14 år då hon upplevde det här. Det är hennes dotter som fört berättelsen vidare. De är sedan länge döda nu.

Johanna berättar:"Min far och jag var ute för att fiska i en liten sjö. Då började det att häftigt regna. Det låg ett ställe vid sjöstranden. Där gick vi in och fick stanna till följande dag. Det är om förhållandena där jag vill berätta. Familjen bestod av man och hustru omkring 40 år, samt tre barn, 2 gossar på sex och sexton år och en flicka som var tretton(slö).Mannen hade ärvt stället tillsammans med sin bror. Han bodde också i stugan och fick sin vård. Han kunde inte gå utan släpade sig fram på armbågarna.Då vi kom in i stugan stod hustrun vid spisen och hackade sönder några delar av en kalv med en skyryxa. Underlag var en smutsig brädlapp. Det skulle bli sylta. Då syltan var färdig ställdes grytan på bordet och alla tog plats. Några tallrikar hade dom ej. Till kvällsmat silades mjölken upp i den odiskade grytan och lite rågmjöl vispades i. Krympling-idioten låg i en lumphög i en soffa och han fick lite mat i en ho eller tråg.Deras möbler bestod av en gammal säng,ett skåp,en kista, två stolar och ett gammalt säte.Stugan hade ett fönster där stora trasbylten ersatte glaset. Något golv såg jag ej för det hade de till vedbacke. De släpade in långa "skrånglar" och högg av dem efter behov. Där bland spånorna fick vi tillbringa natten. Idioten låg på spiselhällen, pojkarna på soffan och dottern på det gamla sätet. Hon låg i det som hon hade på sig på dagen, en gammal rock som var öppen både fram och bak, med en tåt runt midjan. Hennes kropp blottades för varje steg, otvättad med håret som en tova. Nu är det slut med dem alla. Detta hände 1857.

Det är intressant och roligt att få veta mer om Lövvreten och det finns mycket mer som jag berättar om i en annan blogg. HERRE GUD TA MIG TILL BRUD SÅ JAG SLIPPER TJÄNA! Kram från bloggtanten också ålderstigen men skapligt pigg.

Av inger Nilsson - 3 november 2014 11:25

Jag har haft två proffsiga trädfällare här. Grabbarna var 75 och 82 år. Sju tallar, två stora granar och en björk åkte i backen. De forslade bort de flesta grenarna men mycket återstår att kratta. Jag är ute mycket om dagarna och fixar bort riset. Idag är det ruskväder så jag får göra andra saker som att sticka och måla lite. Att måla är väl att ta i. Jag kladdar lite med färg. Vid gränsen av min tomt har jag jättetallar. Dom är säkert över 100 år. En tall kan bli mer än 500 år och nå en höjd över 35 meter. En gran kan bli upp till 350 år och få en höjd upp till 40 meter. Jag har läst om att björken är granens moder. Jag tittar ofta efter detta och ser att intill björkarna står en liten gran. Titta du också och upptäck att det faktiskt  stämmer. GÅ UT OCH TITTA PÅ ETT TRÄD SÅ MÅR DU BÄTTRE.

Ha det gott önskar bloggtanten 80 år.

Av inger Nilsson - 1 november 2014 12:04

H   är har jag gjort en fin tavla av mina sommarblommor.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards