Alla inlägg under februari 2016

Av inger Nilsson - 21 februari 2016 15:47

Ute skiner solen och det droppar från taket. Jag tror att våren är på intågande. I går kväll var jag på en trevlig födelsedagsfest på Farsta Gård. Min systerdotters man fyllde femtio år. För att hitta bordskamraten fick vi bilder föreställande olika personer från Astrid Lindgrens böcker. Jag fick konstapel Klings bild och letade efter en polis. Jag fick en trevlig herre till bordet. Vi pratade om allt möjligt bl. a. katter och hundar. Vi blev bjudna på en jättegod buffe med rösti och röror på, snittar av olika slag, potatissallad och rostbiff, lax, pajer m.m och olika dricka till, vin och öl. Sen drack vi kaffe med sju sorters kakor och tårta.

Jag kommer att tänka på när tvillingsyrran och jag  växte upp och vi fick följa med vår mamma och mormor till deras bekanta. Då firades inte så ofta födelsedagar men det var noga med namnsdagarna. Det var tant Elsa, tant Dagmar, moster Gerda, moster Ellen o.sv Då var det viktigt att bjuda på sju sorters kakor, tårta och vetebröd. Allt skulle vara hembakat. Vi tyckte det var jättegott. Då kunde alla prata med varandra och berätta olika nyheter. Idag sitter många med sina telefoner. Det gjordes också på femtioårsfesten jag var på. Jag tycker att det är lite oartigt när bordskamraten sitter där och knappar. Då kanske han har lite ordtorka och gömmer sig bakom den manicken. Vad vet jag eller kanske det har med min ålder att göra. Det blev en trevlig avslutning med mycket musik och dans. Jag tycker fortfarande att det är roligt med musik och att dansa lite. En härlig och gemytlig fest var det.

Takdroppshälsningar från bloggtanten Inger 82 år


Av inger Nilsson - 18 februari 2016 14:10

  Det är Kalle på Skirens mor och fars brudsäng

Av inger Nilsson - 17 februari 2016 10:29

Snö och kallt igen på Täppan. Solen har tittat fram så det är skönt med en promenad varje dag Jag håller ju hellre på med trädgårdsjobb förstås. Idag har jag planterat oregano, basilika och penseefrön. I den lilla kaminen i vardagsrummet har jag lagt en liten brasa. Den håller inte värmen lika bra som min stora kamin men sprider en skön värme. Den lilla kaminen har jag fått för många år sen av min gamle granne Kalle som bodde på Skiren, en gård nära mig. Kaminen är över hundra år och dekorerad med prästkragar. Det är en Bolinders 101, Stockholm. Jag tycker om gamla grejor. Det är också en del möbler jag fått från Kalle t.ex hans mammas och pappas brudsäng, en skänk och en byrå. Jag har fått en del mått, en kappa som man mätte mjöl i, ett gammalt ok, seldon m.m Kalle var mycket gästvänlig. När jag hade vägen förbi gick jag alltid in. Då sa´han vill du ha lite godricka. Det var punsch han menade. Han hade alltid det hemma. När min sambo och jag flyttade till Täppan 1976 hade vi tre trevliga gubbar att umgås med. Det var Kalle på Skiren, Valle i Vreta och Sven på Lövvreten min morbror. Det blev många ärtsoppskvällar på Täppan. De är alla borta nu men trevliga minnen finns kvar.

Apropå att kuta till vedboden i kylan finns ett ordspråk HUGG DIN EGEN VED SÅ VÄRMER DEN DIG TVÅ GÅNGER. Jag hugger inte ved men klyver veden med en bra vedklyv. Det är roligt, tid för tänkande, ger frisk luft och naturupplevelser.

Värmande kramar från Bloggtanten 82 år

Av inger Nilsson - 13 februari 2016 14:43

 

Av inger Nilsson - 8 februari 2016 15:04

Idag är det snöfritt igen så jag har varit ute och jobbat i tre timmar med vedkörning och krattning  Jag har också börjat att rensa ogräs. Jag läste i en trädgårdstidning att det är tid nu för det går så lätt. Det stämde så nu har jag jobb varje dag om andan faller på. Kull att gå omkring i trädgården och titta på alla lökar som har tittat upp.

Kråkor och skator bygger bo för fullt. Det är otroligt hur tjocka grenar kråkorna kan flyga upp med och bygga bon av. Jag såg det för det ramlade ner ett bo förra sommaren. De bygger bon i mina stora och höga tallar.

Skatorna är ena orädda varelser. De dyker ner bland mina katter för att se om det blivit en matsmula över på deras tallrikar och jagar dom också. Katterna kan absolut inte fånga en skata. De har försökt men de har givit upp.

Vårkramar från bloggtanten 82 år

Av inger Nilsson - 2 februari 2016 13:22

Idag blev jag inspirerad av ett TV program om trädgård. Jag har också fått ett nytt nr. av Allers Trädgård, Kickstarta våren. Den tidningen har jag prenumererat länge på och där finns jättemånga bra tips att ta efter. Jag blir glad när den kommer i brevlådan och jag kan inte låta bli att läsa den meddetsamma. Nu är det snöfritt här, men det varar väl inte så länge. Det kommer säkert flera bakslag. Nu går jag runt i min trädgård och tittar och planerar. Några lökar har tittat upp. Jag har en bok som jag ritar upp min trädgård, rabatter och stenpartier i. Den heter Min Trädgård och är utgiven av ICA förlaget och indelad i olika flikar som buskar, blommor och inspiration m.m Det är bra att rita och skriva upp olika växter och blommors namn som jag planterat. Det är lätt att glömma bort. Snart ska jag plantera lite frön penseér, lök och spenat. Underbar tid som kommer tycker jag.

Vårliga hälsningar Bloggtanten 82 år

  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards