Direktlänk till inlägg 25 oktober 2016

Märta född 1906

Av inger Nilsson - 25 oktober 2016 16:02

Märta föddes 29 nov. 1906 och dog 17 jul. 2005. Min tvillingsyster Sylvie och jag saknar  vår rara mamma Märta.Hon var alltid hjälpsam och satt ofta barnvakt till våra barn. Om någon behövde husrum så hjälpte hon till Det var nog ganska arbetssamt att få oss tvillingar 1934. Då fanns det ju inga blöjor och så många det behövdes. De fick sys osh tvättas för hand.Mamma och vi bodde då hos mormor och morfar i huset på Snättringe. Huset var inte så gammalt så det var ganska modernt efter den tidens mått mätt.Det fanns rinnande vatten, el och en vedeldad panna i källaren. I källaren var ett ganska stort utrymme inrätt med badkar och en vedeldad pannmur. i den värmdes vatten till badkaret och i den kokades tvätt.

Mamma var en kreativ person. Hon tog körkort tidigt på vår morbror Svens lastbil. Hon sydde alla kläder till oss. Vi var likadant klädda tills vi var tretton år. Mamma berättade att när vi var fyra år såg hon i en tidning att overaller skulle bli moderna till barn.Då sydde hon overaller med mössor till. När hon var ute på promenad med oss kom det folk fram och tyckte vi var väldigt fina. Mamma var också väldigt modemedveten som ung. Modet var charleston och dans.  När vi var fjorton år 1948 gick hon på en damfriseringskurs på Anitaskolan. Hon satte upp en liten frisering i vardagsrummet på Dalkantsvägen i Snättringe där vi bodde. Innan jag åkte till realskolan på morgonen fick hon göra vågor i mitt hår med en elektrisk kam. Oj, så snygg man var.Mamma tyckte också det var kul att gå på olika kurser. Det var keramik, fotografering och matlagning. Hon var mycket intresserad av vegetarisk kost. Are Werland var förebilden. 1957 murade morfar upp huset på Häradsvägen till henne. Där satte hon upp en större frisering. Hon arbetade tills hon var 80 år. När hon var nittio år flyttade hon ut till lantstället Lövvreten och var pigg i många år. Hon rensade ogräs och grävde i rabatterna. STRONGT va! Tvillingarnas mamma blev 99 år. Hon är begravd på S:Botvids kyrkogård tillsammans med mormor , morfar och morbror Sven.

Mamma sa när något gick bra:DET GÅR SOM Å VALSA MED HÖNS



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards