Direktlänk till inlägg 9 december 2016

Julen kommer med flygande fart.

Av inger Nilsson - 9 december 2016 16:39

Oj, så fort dagarna går. Det har varit mycket med julpynt. Jag har satt belysning i min portal, pyntat en gammal stol och satt upp en julgran vid snickarboden med belysning. Det är också mycket att ta fram och sätta upp. Julstjärna i fönstret och ljusstakar, en liten by i vinterskrud i hörnskåpet, en julkyrka på verandan och en stor tomte. Med några hyacinter i fönstren blir det en skön julstämning. Jag har också ordnat några glöggträffar här. Mina kollegor från Frejaskolan har varit här. Det blev förstås mycket skolprat, Vi sjöng julsånger, Jag tog fram mina häften med sånger som vi sjöng på våra julspel. I juletid saknar jag verkligen skolan. Mina barn och barnbarn och mina närmaste grannar har också fått smaka min hemmagjorda glögg. Alla tyckte den var jättegod.

Recept: Ta en och en halv liter Bravo äppeljuice. Lägg i två kanelstänger,en vaniljstång, kardemummakärnor. några stjärnanis, kryddnejlikor, en bit färsk ingefära och muskvadsocker efter behag. Låt allt sjuda. Smaka av, då känner du om du vill ha mer kryddor i. Glöggen är ju helt alkoholfri. Mina barnbarn tyckte också glöggen var god. Vill man spetsa glöggen så tar man en liten skvätt rom. Jag har också bakat jullimpor, en kaka med skorpsmulor med malda nötter i. Byt ut vetemjölet med skorpsmulor ung. tre dl. Den kakan fick vi göra i skolan på hemkunskapen, ung sjuttio år sedan. Det blev också en pepparkaka med lingon och småkakor smältande ögonblick majsenamjöl och vetemjöl blandat och torplyckor med grovt rågmjöl i. Det får räcka så länge. Sen blir det att tänka på julmaten. Ibland tänker jag så här att jag skulle vilja ha den julmaten som bjöds när jag växte upp. Det var skinka, lutfisk och risgrynsgröt. Men det kanske inte uppskattades, Jag och min tvillingsyster Sylvie är så förtjusta i lutfisk. Så det får vi bjuda varandra på.

Stressa inte utan ha en skön tid fram till jul önskar Bloggtanten Inger alla där ute.  

 
 
hemmamammafru.bloggplatsen.se

hemmamammafru.bloggplatsen.se

12 december 2016 02:18

Jag är en kvinna på 46 år, fru, mamma är tuff, envis som människa bor i Småland i en pytteliten by.
Jag vill berätta om mitt liv och hur det är att bo i vildmarken på gott och ont. Mina funderingar och tankar och öden och äventyr m.m

Skratta och gråt och bli glad och arg tillsammans med mig för jag säger precis som jag tycker utan krusiduller.

Älska alla årstider m.m Jag har nära kontakt med alla djur runt omkring mig och alla barn.

Det bästa jag vet är att resa till fjället och åka utför och åka på längden.

Jag är alldeles för gammal för att blogga men det skiter jag i. Jag vill göra som jag vill och är både tjurig och envis. Man måste vara det för att klara av att bo så här.

Jag prata om min stora passion och det jag älskar att göra i livet är: hundar, hästar (rider), åka utför och på längden, seglar, vandra, fjället, dragträning, promenader, träning, sticka, vänner, grillar, äventyr m.m

Söker nya seriösa vänner att lära känna.

Min bloggadress:


http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

inger Nilsson

13 december 2016 10:19

Hej hemmamammafru!
Tack för att du hörde av dig med ditt trevliga mail.
Du är väl inte för gammal att blogga. Tänk på mig, jag är 82 år och i januari blir jag 83. Djur är härligt att ha omkring sig. Jag har tre syskon katter som heter Saffran, Vanilj och Lakrits. De är mitt sällskap om dagarna. Jag bor i skogen en och en halv mil från Nykvarn. Det skulle vara roligt att följa dig.
Hej från Bloggtanten Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards