Alla inlägg under juli 2017

Av inger Nilsson - 28 juli 2017 18:09

Ingela bjöd på goda bakverk på sitt födelsedagskalas. Hon är jätteduktig på att baka. Jag tror att hon brås på min mormor Cecilia.Hon hade bageri i Snättringe på 20-talet. Jag minns hennes gräddtårta med apelsinfyllning och hennes kubbar. Ingela hade bakat sju sorters kakor, Det är en gammal tradition från förr. Hon hade också gjort tre jättegoda tårtor. Innan vi gick lös på alla dessa godsaker fick vi goda pastasallader och hembakat bröd. Ingela bakar också knäckebröd. Detta med en klick smör på är läckert.

Vi hade olika tema utifrån Ingelas intressen  från småbarnsåren till vuxen. Det blev balettdans, scouter och hästar m.m Det är klart att jag talade om hur snäll och hjälpsam och vilken duktig pedagog hon är. Andra hade gjort lite kul om hennes bakintresse, hästar, pyssel, blommor,lite roliga fester och mycket annat. Elisabeth och Per sjöng. Det höjer verkligen stämningen med sång och musik. Elisabeth var toastmaster. Hon och Per hade jobbat på att det skulle bli en trevlig fest. Det blev det verkligen också.

INGELA

JAG HÄR EN BUKETT DIG SKÄNKER

AV ROSOR OCH AV BLAD

VAR GÅNG JAG PÅ DIG TÄNKER

SÅ KÄNNER JAG MIG GLAD  

Av inger Nilsson - 17 juli 2017 10:09

Länstidningen gjorde ett reportage med mig och skrev. Inger bjuder in till en sinnlig trädgård i skogen. Där finns olika rum med bänkar, bord och stolar. Olika skyltar finns i trädgården som Sinnenas trädgård, Rosen gången, Lavendellunden mm.

Det blev en mycket trevlig dag med alla besökare omkr. 70 personer. Jag hänger och sätter ut lite olika grejor i min trädgård. I mitt rönnträd på den store stenen har jag hängt fårpinglor från Kreta. Det blir ett härligt pingel i blåsten. Jag har markerat en rabatt med silverknivar som har stora skaft, satt prismor i buskarna, en kanin och en hare sitter tillsammans. Olika föremål i koppar och fattigmanssilver finns också lite överallt. Jag gjorde också en installation med såpnejlika växt och rötter och satte upp en bild och text.  I ett klädstreck hängde jag också upp  min mammas fina underklänning från 30-talet och en gammal nattskjorta. Under tvättstrecket ställde jag en hink, en skurborste och en gammal tvättbräda. Jag vet inte hur såpnejlikan har kommit i min rabatt. Jag jobbar med att få bort den för den breder ut sig för mycket med sina långa rottrådar. Kul att läsa om växten. Av krossade blad och rötter glorde man tvättsåpa. Det används än i dag för att tvätta känsliga textilier med. Det är en läkeväxt bra för gulsot och gikt.

Det var glada och vänliga personer som uppskattade min trädgård. Det blev också kaffe med hembakat bröd. Mina två snälla döttrar Elisabeth och Ingela hjälpte till. Det behövdes verkligen.

Jag hade lagt ut en gästbok och jag fick många positiva rader i den.

Där stod bl.a vilken underbar skogsglänta

                      en härlig oas mitt i skogen

                       kul att komma och titta. Rosorna var så fina.

                       gott fika och vänligt bemötande

                       en avslappnad miljö

                       Tack för att vi fick besöka din trädgård.Vi hade kunnat stanna kvar hela dagen, för det var en så 

                        givande atmosfär med blommor och små ting hela tiden.

  Det blev en underbar och givande dag tycker Bloggtanten Inger 83 år. Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar.                    




Av inger Nilsson - 7 juli 2017 13:03

Jag jobbar i trädgården men det går långsamt. Före midsommar fick jag ont i vänsterfoten. Det gjorde hemskt ont i foten när jag gick. Var på Södertälje sjukhus och gjorde ultraljud och röntgade foten. Inget fel syntes. Nu har jag inte ont i foten men den är svullen. Ingen kunde säga vad det var för fel. Jag hoppas att det snart ska bli bra. Mitt barnbarn Linus har fått sommarjobb hos mig. Han hjälper mig med gräsklippning och mycket annat. Det är tur det.

Jag har varit på födelsedagskalas i Hagaparken. Min tvillingsyster Sylvies barnbarn Albin fyllde ett år. Det blev en trevlig picknick med smörgåstårta och bubbel.  Allt dukades upp på ett bord i parken med utsikt över sjön. Plädar lades ut på backen så alla kunde sitta.Vi fick också kaffe och goda tårtor. Albin fick mycket presenter men han lekte mest med kartonger och ballonger.Jag såg att det var flera kalas i parken för där fanns många ballonger i glada färger. Albin hade också några små kamrater där. Fast de var så små lekte de och pratade och sparkade boll med varandra. Roligt att se. Solen sken och fåglarna kvittrade. Det var ett trevligt och roligt val att ha fest i Hagaparken. 

Sommarhälsningar från Inger


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards