Direktlänk till inlägg 28 augusti 2017

Skolstart

Av inger Nilsson - 28 augusti 2017 17:00

Jag tyckte att det var roligt att komma tillbaka till skolan efter sommarlovet. Att mötas av glada barn  och kollegor och få höra hur sommaren varit. Ännu roligare var det att börja om med en ny etta, så förväntasfulla barn och föräldrar. Jag kan sakna allt detta ibland.

Nu ska jag berätta lite om när min tvillingsyster och jag började i Snättringe skola nära Stuvsta. Vi började i skolan när vi var sex år, 1940. Många tyckte att det var väl bra att börja så tidigt som möjligt. Det kanske inte var så lyckat. Vi var lite änsliga och höll varandra i handen. En snäll fröken fick vi. Jag tror hon hette Evy. Vi lärde oss att texta bokstäver och skriva skrivstil första terminen. Vi räknade förstås också och hade hembydskunskap. Jag har lite sparat från ettan, några blommor som jag ritat och målat. En julgranskaramell har jag också sparat. Den har jag satt i ett tittskåp tillsammans med mitt första gosedjur en liten katt och kläder som min mamma Märta sytt. Hon sydde alla kläder till min syster och mig. Vi var alltid lika klädda. Det var först när jag började i realskolan i Stockholm  och vi gick i olika skolor som vi började med olika kläder. I småskolan hade vi potatislov och skurlov. PÅ potatislovet åkte vi till vårt sommarhus,Lövvreten. Där hade vi stora potatisland, så det blev ett mycket plockande. På skurlovet hade vi lite annat för oss.Mamma Märta och mormor Cecilia gick på teater med oss. Jag kom ihåg att jag blev väldigt rädd när vi såg Snövit och de sju dvärgarna. VI kände tant Sigrid som städade i småskolan. Jag har tänkt på det efteråt. Tänk att knäskura med såpa och borste så många och stora golv, så slitsamt. Jag kan känna skurdoften än i dag.Min förtsta skolväska av läder sydde vår skomakare i Snättringe. Han hette Nyberg. Jag har den kvar. Den hänger på en krok i mitt lilla museum. På samma krok hänger en hollandshätta som vår duktiga mamma sydde.

NÄR DU RÄKNAR VÄNNERS SKARA LÅT MIG EN AV DEM FÅ VARA

Kramar till er från Bloggtanten Inger  

 
 
ingrid

ingrid

1 september 2017 22:30

Trevligt nostalgiskt inlägg.Ha en fin September ,jag tycker så mycket om hösten,klar luft o gärna soliga dagar,plocka svamp mm.
Mvh;Ingrid

http://amandaaflisa.bloggplatsen.se

inger Nilsson

8 september 2017 10:20

Hej!
Ja, varje årstid har sin charm. Jag tar det lugnt i trädgården nu och har börjat med lite omplanteringar.
Du ska ha en fin höst. Hej från Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards