Alla inlägg den 25 december 2013

Av inger Nilsson - 25 december 2013 13:49

 Regn och rusk hela dagen. Tänder i kaminen och brygger kaffe och tänder ljus innan jag ska börja med julbestyren. Barn och barnbarn kommer på julmiddag.Vi ska ha knytis. Jag har kokat skinka, lagt in sill, gjort omelett med svampstuvning m.m Mitt barnbarn önskade en sillinläggning med fetaost. Jag var lite skeptisk men det blev jättegott. Receptet finns på nätet. För mig är det ett måste att få doppa i grytan på julafton. Jag var bjuden på lunch hos Ingela. Det är bara jag och Ingelas man som tycker om doppet. Klockan två var det födelsedagskaffe hos Elisabeth´s i vävstugan med glögg.Elisabeth hade bakat en ljuvlig päronpaj. På eftermiddagen högg barnen granris och la ut på backen till en stjärna. Vi tar alla med oss marschaller och sätter ut dom i stjärnan och tänder dom på kvällen. Vi ställer oss i en ring och sjunger julsånger och tänker på de nära och kära som är borta. Det blir väldigt stämningsfullt. Sedan går vi ut i skogen och letar efter julbocken som Ingela har placerat ut. Vi utrustar oss med ficklampor för att hitta julbocken. Av julbocken får alla presenter och godis. Många av barnbarnen är vuxna men de vill absolut ha julbockspromenaden kvar. Jag tycker också att det är kul. Sen träffas vi hos mig för en härligt god julmiddag med mycket mat. Kvällen kulminerar med klappar och rim. Jag fick mycket som handlar om trädgård så nu längtar jag efter våren. Det är härligt och roligt med all gemenskap på julen. Jag tänker på alla som inte har någon att fira jul med. Jag stödjer olika organisationer som kan göra en bra julafton för de som behöver det. Tack till alla frivilliga som ställer upp. De gör ett fantastiskt jobb.

 God fortsättning på julen önskar Bloggtanten VAR RÄDDA OM VARANDRA

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards