Direktlänk till inlägg 20 september 2020

Några minnen efter nostalgifärden

Av inger Nilsson - 20 september 2020 15:43

När min tvillingsysteroch jag bodde i huset på Snättringevägen så skulle jag gå till en kamrat och leka. De hade gjort en altan. Där fanns inget räcke. Under altanen låg det en massa stenar. Jag lånade en liten cykel och kom för nära kanten och ramlade ner bland stenarna. Det blödde mycket och jag fick hålla för såret. Jag ville nte att någon annan skulle se mig på hamvägen. När jag kom hem skickade mamma efrer en doktor Kärrström från Huddinge. Hon fick ta bort små benbitar ur såret och sedan fick jag ligga till sängs i fjorton dagar och vara hemma från skolan. I dag har jag en knöl kvar bak i nacken. En annan sak som hände mig när jag skulle sy på symaskinen.Plötsligt åkte nålen genom fingret. Det gjorde inte så ont. Vi fick åka till doktorn för att dra ur nålen. Jag kommer ihåg ännu idag hur ont det gjorde. Mamma berättade att min tvillingsyster grät och sa hon dör väl inte. En jul när tomten kom blev jag och syrran så rädda så vi grät våldsamt. Vi blev glada då vår kusin Bengt kom med paket. Vi fick var sin pojkdocka som vi var väldigt glada åt. Minnen från snättringe tidan var också att ofta kom mormor Cecilias syskon och morfars Eriks syskon på lördagar och söndagar. Mormor lagade god mat och gjorde goda gräddtårtor med apelsinkräm  emellan. Ibland fick vi stekt tupp med gräddsås för mormor hade höns bakom huset. Allt var jättegott. Nästa gång ska jag skriva om lite fler minnen.

Det är roligt att skriva om det som hänt.

Kram från Inger bloggtanten 86 år.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards