Direktlänk till inlägg 17 november 2019

Gårdarna kring sjön Guldsmedsmora, Trollhagen och Lövvreten

Av inger Nilsson - 17 november 2019 17:02

I början på 30-talet åkte mamma Märta, mormor Cecilia, morfar Erik och morbror Sven runt om i Sörmland för att hitta ett lantställe. Morbror Sven hade bil. De bodde i Snättringe som hör till Huddinge. De fick reda på att Guldsmedsmora var till salu. Gården låg vackert vid sjön Ynglingen. Nu står det på kartorna Gullsmorasjön. De ägde inte gården så länge för det var svårt att hitta en arrendator som brukade jorden. Det fanns mycket mark som tillhörde gården. Ett stort stycke fanns på andra sidan sjön som hette Ynglingsmoängen. Namnet kom ju av att platsen låg vid sjön som då hette Ynglingen. Ynglingen stod i förbindelse med den stora sjön Yngern genom en liten kanal. Den kallas Ånders å.Morfar med familj byggde en stuga där. Mamma tyckte inte om namnet Ynglingsmoängen. Hon tyckte det lät som Ynglingsmojängen. Platsen döpte hon om till Trollhagen. Min tvillingsyster och jag föddes 1934 så vi var sex månader när vi kom till Trollhagen. Namnet passar väldigt bra för platsen är verkligen trolsk. Det finns en naturlig vattenkälla där det hämtades dricksvatten. Min syster och jag tyckte mycket om att gå dit men inte ensamma. Vi trodde trollen bodde där i hasselsnåren. Det berättades många sagor för oss. Trollhagen sträckte sig ända ner till sjön. Där badade vi och metade och fiskade kräftor. På kvällarna dansade dimmorna och  mamma berättade om älvorna.  Hon berättade också att Guldsmedsmoras kor betade utanför stugan.När de hade hängt upp tvätt så kalasade korna på  både kalsonger och strumpor. Den röda stugan på bilden är Trollhagen. Den byggde morfar med familj.När vi besökte de som bodde där, det var på 90-talet höll de på att reparera väggarna. Då fick vi se namnen på Sven och hans kompis Martin. De hade ju hjälpt till med bygget. Det är roligt att stugan finns kvar. Fortsättning följer om flytten till Lövvreten 1939.

Lev väl och ta vara på er Kram från bloggtanten Inger.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards